söndag 29 maj 2011

oh my god it's full of stars!





Hittade en fantastisk sida via BRIAN MAY'S blogg. på PHOTOPIC SKY SURVEY har fotografen Nick Risinger tagit högupplösta bilder av natthimlen och låtit sammanfoga dessa till en navigerbar jättebild.

Det påminner mig om när jag och min granne Henrik var små och låg på garagetaket på höstkvällarna, efter att gatlyktorna släkts och stirrade upp i rymden. Ju längre vi tittade, desto fler stjärnor och planeter framträdde och vintergatan växte fram som en bred ljusarm över himlen. Somliga stjärnor blinkade, medan andra lyste i rött, grönt och blått.

Jag saknar norrskenen och de stjärnklara nätterna här i Stockholm, men varje gång jag är hemma hos mina föräldrar på landet i Norrland, stannar jag upp och insuper stjärnhimlen och försöker spara den i minnet till nästa gång jag har möjlighet att svepas iväg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar