torsdag 27 oktober 2011

oldfield

Lite smått fantasilöst fortsätter jag på samma tema som igår, med ett till väldigt snyggt skivomslag. Denna gång MIKE OLDFIELD QE2 från 1980. När vi köpte det på någon loppis för några år sedan var det för att vi dels gillar Mike Oldfield och dels för att det var ett grafiskt enkelt och snyggt omslag. Långt senare kom vi på vad det faktiskt föreställer.

Titeln syftar på kryssningsfartyget RMS QUEEN ELIZABETH 2. Skepp verkligen inte mitt specialområde, men Kroffe är väldigt intresserad, vilket gör det lite roligt i sammanhanget. Omslagets enkla färgfält är i själva verket en stilisering av en närbild av skrovet och längst ner till vänster syns markörerna för mätning av vattenlinjen.

Själva sleeven är lika snygg och föreställer på A-sidan ett diagram av skeppsdecken och på B-sidan motorn i genomskärning. Men istället för info listas låtarna. Snyggt!

Skivan då? Helt ok, men inte lika bra som hans 70-talsgrejer. Oldfield är en sån där musiker som verkligen imponenrar på mig. Jag har inte lyssnat in mig så jättemycket på hans grejer, men det blir mer och mer. Jag gillar kombinationen av den progressiva, kreutiga synten med engelska folkmusikinfluenser. Och att han är ett musikaliskt geni som kan spela alla instrument som finns, typ.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar