onsdag 12 oktober 2011

regnbågstråd och datorgrafik

1, 2: Trådkonst av Gabriel Dawe, 3, broderade vintage-foton av Maurizio Anzeri, 4: Anzeri för Dazed & Confused

För några år sedan ramlade jag över konstverk av GABRIEL DAWE. Bilderna har sedan dess legat i min inspirationsmapp och i mitt bakhuvud och nu poppade nya verk upp på MAKEZINE. Jag tycker om att se röda trådar(!), kopplingar, rörelser och trender, så nu när jag såg dem igen kom jag direkt att tänka på det fantastiska modejobbet i Juninumret av Dazed & Confused där man låtit italienska konstnären MAURIZIO ANZERI brodera modebilder på samma sätt som han annars arbetar med gamla vintage-foton. Jag tänker även på 70-TALSTRÅDKONST där man lindar snören mellan spikar, och på sådana där ÖRHÄNGEN jag kanske skulle ha införskaffat om jag haft hål i öronen. Och en lite enklare version av Maurizios trådfoton på FEIST förra skivomslag.

Det är fint att pyssel som origami och trådkonst blir populärt. Jag antar att själva hantverket blir en motvikt till att man kan göra "allt" i en dator. Det långsamma, fingerfärdiga där man verkligen ser vilket arbete som ligger bakom blir extra viktigt och mer intressant för betraktaren.

Samtidigt är det intressant hur matematiskt just trådkonst och origami är. Tidig datorgrafik av pionjärer som BECK OCH JUNG påminner en hel del om ovanstående verk. Och jag ångrar som faan att jag inte köpte ett av deras grafiska blad för en struntsumma när de ställde ut på Uppsala konstmuseum för ett par år sedan.


Tidig datorgenererad grafik av Beck och Jung

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar