fredag 14 oktober 2011

kymlinge/silverpilen/Hyun-Jin Kwak

1: Silverpilen, 2,3: Hyun Jin Kwak - Girl in Uniform

Min kommentarkompis ELLA kom in på spökstationer i förra ämnet. I Stockholms tunnelbana finns Kymlinge station mellan Kista och Hallonbergen på blå linjen mot Akalla. Givetvis väcker dessa fantasin till liv och berättelser som den om SILVERPILEN - tåget som endast stannar just i Kymlinge och släpper av sina spökpassagerare. Här finns en bra text om SILVERPILEN OCH KYMLINGE.

För mig blir Silverpilen-berättelserna extra intressanta eftersom jag är född och uppvuxen i Örnsköldsvik där Hägglunds, som tillverkade det och flera andra tåg, har en mycket central roll. Morfar, farfar, farmor, pappa, och mina två bröder jobbar, eller har alla jobbat på Hägglunds. Silverpilenmyten får en ny, känslomässig dimension.

När jag för första gången för några år sedan såg bilder från Kymlinge tyckte jag mig känna igen platsen. Det visade sig att en av mina favoritutställare från Uppsala konstmuseum-tiden, HYUN-JIN KWAK hade med stationen i en av sina bilder i serien "Girls in Uniform". En fantastisk utställning som egentligen kräver sin egen post. Men mycket kortfattat bestod utställningen av stora fotografier med flickor i koreanska skoluniformer i iscensatta miljöer och kompositioner där frågor om uppväxt, kollektivet, öst som möter väst, flickor, mobbing, riter, tas upp. Ofta med kopplingar till koreanska traditionella myter och samtida skräckfilmer. Till bilderna hör även naturtrogna skulpturer av skolflickor i uniform, men utan huvuden. Det enda som skiljer dem åt är valet av skor - det enda som var möjligt att bestämma själv över i uniformen, vilket i sin tur blir viktiga val och markörer för individen. Dessa "dockor" är bland det läskigaste jag sett och jag var skräckslagen när jag skulle öppna de mörka utställningslokalerna själv.

Då visste jag som sagt inte att en av fotografierna var tagna i Kymlinge, men jag ser i efterhand hur snyggt Hyun-Jin virkat in även denna myt, eller skräcksaga som blir en del av hennes berättelse.

2 kommentarer:

  1. Tåg! Spökstationer! Bra tema!

    Jag o Glenno mailade faktiskt Kwak en gång, efter hennes utställning på Kulturhuset, och bad att få köpa ett foto av henne på skolflickor i ring med ryggarna vända mot betraktaren. Hon svarade vänligt, hennes gallerist ville dock ha 67.000 kr. Vilket vi inte hade.

    SvaraRadera
  2. Oh! Lite dyrt!

    Jag har katalogen. Kanske går att scanna och printa?

    SvaraRadera