fredag 4 november 2011

Varhelyi

När Jag och K i somras promenerade upp på Hammarbykullen lade vi märke till ett hus vi inte sett tidigare. K tyckte det såg ut som en gigantisk SEQUENSER. Det var visst Björkhagens centrum vi såg och sequencerhuset är ett bostadshus från 1957 som ritades av GEORG VARHELYI.

Varhelyi, som är ett nytt namn för mig, har även ritat ett av mina andra favorithus i Stockholm, nämligen HOTELL MALMEN vid Medborgarplatsen. Det finns något lutfyllt, nästan naivt över de triangelformade fasadmålningarna i pastellfärger. Jag kommer att tänka på en gammal uppsats jag skrev om FASADMOSAIK I ÖRNSKÖLDSVIK med folkets hus från 1950 som tidigare hade liknande TRIANGELMÖNSTER, men i mycket mindre, småstadsanpassad, skala.

Jag kom att tänka på höghuset i Björkhagen när jag fick för mig att blogga något om XSENAKIS och LE CORBUSIERS musik-arkitektur-sammarbeten. Jag svävade iväg som vanligt och fick inte ihop något vettigt, men kanske återkommer till det en annan gång. Men jag är glad att jag istället ramlade över Varhelyi. Internet är verkligen fantastiskt på så många sätt. Sen får man ta att till exempel wiki-artikeln om Hotell Malmen skriver att det är ett exempel på postmodernistisk arkitektur och inte modernistisk. Men, men. Jag har överseende med det ikväll och välkomnar helgen med ett, eller flera glas vin och lite Klaus Schulze på vinylspelaren.

4 kommentarer:

  1. Fint att du har med ett av mina favvosthlmshus. Det är finast från sidan dock, tycker jag.

    SvaraRadera
  2. Malmen eller Björkhagenhuset?

    När jag har tid får vi bege oss på arkitektur siteseeing!

    SvaraRadera
  3. Björkhagen! Malmen don't float my boat.

    SvaraRadera
  4. Ah! Ska bege mig ditt nån dag och kolla på närmre håll...

    SvaraRadera