onsdag 11 januari 2012

isberg

Få saker är så tillfredsställande som att sätta upp mål och uppnå dem. För mig förekommer det inte sällan när det kommer till att införskaffa inredning. Kläder är en mer komplex historia där så mycket fler saker ska spela in än "snyggt". Tillfredställelsen blir än större när målet för jakten blir ett fynd som helst ingen annan har, något som i stort sett bara kan uppnås via loppisar och secondhandbutiker.

Igår hände just det i fallet "vi skulle haft typ en bordslampa. Gärna 60, 70-tal". Två stopp räckte (på första blev det istället ett keramikaskfat av Ingrid Atterberg. Jag tycker på nåt sätt så synd om askfaten som liksom förlorat sin funktion idag så jag måste uppenbarligen köpa på mig dem). På andra stället, Återvinnarna nere vid Skanstull, grävde jag bland den skit och de skatter som trängs där och föll för en fin lampfot i glas. 75:- sade kvinnan och jag sa tack. Men det fanns visst en skärm också. Så efter lite grävande dök en grön sidenskärm upp. 25:- till sade kvinnan och jag sa tack igen.

Så nu står den där i all sin isbergsprakt och ser utomordentligt snygg ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar