måndag 16 januari 2012

lokomotiv

Idag har ELLA lagt upp bilder från en bok hon hittade när vi var på Myrorna innan jul. Gången innan hittade hon en fantastisk bok om Stockholms Tunnelbana på Stadsmissionen. Men den gången fanns det en dubblett till mig. Inte nu alltså. Jag gillar föresten det här ping-pong-bloggandet. Jag länkar Ella som länkar tillbaka till mig. SÅ kan vi hålla på så i vår egna lilla bloggbubbla.

Mina två bästa ångloksminnen är från min tågluff 1998. Det första från Hamburg hauptbahnhof där plötslgt ett ånglok tuffade in och fyllde stationen med rök och ljud. Jag stod på avsatsen ovanför spåren och såg rakt ner på tåget när det gled in under mig.

Andra minnet är från när vi åkte tåg som drogs av ånglok genom alperna och det började åska runt omkring oss. Vi ringlade fram på bergskanten med lika höga klippväggar på ena sidan, som stup på den andra. Jag stod med fönstret öppet i korridoren intill vår hytt och såg röken komma in från loket, samtidigt som himlen mellan bergen fylldes av åska och blixtar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar